Τετάρτη, 24 Ιουνίου, 2026

Στενά του Ορμούζ: Ξεκίνησε η διέλευση πλοίων – Σε εφαρμογή το σχέδιο του IMO

Πάνω από 35 εμπορικά πλοία περιμένουν από τον IMO το «πράσινο φως» για διέλευση, ενώ 11.000 ναυτικοί αναμένεται να απεγκλωβιστούν

Μια σημαντική εξέλιξη για τη διεθνή ναυτιλία και το παγκόσμιο εμπόριο καταγράφεται στα Στενά του Ορμούζ, καθώς το Σουλτανάτο του Ομάν ανακοίνωσε την ενεργοποίηση προσωρινού ναυτιλιακού διαδρόμου σε συνεργασία με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), επιτρέποντας την ασφαλή διέλευση εμπορικών πλοίων από ένα από τα πιο κρίσιμα θαλάσσια περάσματα του πλανήτη.

Η πρωτοβουλία έρχεται σε μια περίοδο αυξημένων ανησυχιών για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην περιοχή και αποσκοπεί στην αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας των εμπορικών ροών που συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με τις διεθνείς αγορές.

Τα πρώτα πλοία έχουν ήδη πραγματοποιήσει διελεύσεις μέσω του νέου διαδρόμου, ενώ δεκάδες ακόμη αναμένουν να ακολουθήσουν τις επόμενες ώρες, σηματοδοτώντας την έναρξη εφαρμογής ενός σχεδίου που σχεδιαζόταν επί μήνες.

Ο ρόλος του Ομάν και η συνεργασία με τον IMO

Στην επίσημη ανακοίνωσή του, το Ομάν υπογραμμίζει ότι η πρωτοβουλία βασίζεται στις διεθνείς υποχρεώσεις του για τη διασφάλιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, τα οποία αποτελούν ζωτικό κόμβο για την παγκόσμια οικονομία.

Η κυβέρνηση της χώρας ξεκαθαρίζει ότι ο προσωρινός θαλάσσιος διάδρομος δημιουργήθηκε σε συντονισμό με τον IMO και σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας, διατηρώντας την ελεύθερη διέλευση χωρίς την επιβολή τελών ή άλλων περιορισμών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναφορά ότι η πρωτοβουλία ευθυγραμμίζεται με τις πρόσφατες διπλωματικές επαφές και τις συνεννοήσεις που προηγήθηκαν μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν, γεγονός που προσδίδει επιπλέον γεωπολιτική βαρύτητα στο εγχείρημα.

Ο νέος διάδρομος καθορίζεται από συγκεκριμένες ναυτικές συντεταγμένες που έχουν γνωστοποιηθεί από τον IMO και τις αρχές του Ομάν, ενώ τα πλοία που επιθυμούν να τον χρησιμοποιήσουν υποχρεούνται να βρίσκονται σε διαρκή συντονισμό με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.

Δεκάδες πλοία περιμένουν να περάσουν από το Ορμούζ

Τα πρώτα στοιχεία από τις πλατφόρμες παρακολούθησης ναυτιλιακής κίνησης δείχνουν ότι τουλάχιστον τρία εμπορικά πλοία έχουν ήδη αξιοποιήσει τον διάδρομο, ενώ περισσότερα από 35 ακόμη πλοία προετοιμάζονται για διέλευση.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται bulk carriers, φορτηγά πλοία γενικού φορτίου και containerships, τα οποία είχαν παραμείνει σε αναμονή λόγω της αβεβαιότητας που επικρατούσε στην περιοχή.

Η εξέλιξη θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για τις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς το Ορμούζ αποτελεί τον σημαντικότερο θαλάσσιο δίαυλο για τις εξαγωγές πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Στόχος η απελευθέρωση εκατοντάδων πλοίων και χιλιάδων ναυτικών

Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του IMO, το σχέδιο αναμένεται να επιτρέψει σε εκατοντάδες πλοία που είχαν εγκλωβιστεί στον Κόλπο να επανέλθουν στα κανονικά τους δρομολόγια.

Παράλληλα, περίπου 11.000 ναυτικοί αναμένεται να επωφεληθούν από την επαναλειτουργία της ναυσιπλοΐας, καθώς οι καθυστερήσεις και οι περιορισμοί είχαν δημιουργήσει σημαντικές επιχειρησιακές και ανθρωπιστικές προκλήσεις.

Για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, η επιτυχία του προσωρινού διαδρόμου αποτελεί ένα κρίσιμο τεστ. Εάν η εφαρμογή του εξελιχθεί ομαλά, θα μπορούσε να αποτελέσει το μοντέλο πάνω στο οποίο θα βασιστεί η πλήρης αποκατάσταση της κυκλοφορίας σε έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους εμπορικούς διαδρόμους του κόσμου.


Διαβάστε επίσης: Ρούμπιο προς Ιραν: Τα Στενά του Ορμούζ δεν ανήκουν σε κανέναν

Don't Miss

Ρούμπιο προς Ιραν: Τα Στενά του Ορμούζ δεν ανήκουν σε κανέναν

Ξεκάθαρο μήνυμα του Υπουργού Εξωτερικών των

ΗΠΑ: Το Ιράν δεν ελέγχει τα Στενά του Ορμούζ»

Η ναυσιπλοΐα συνεχίζεται κανονικά λένε οι