Το Μαξίμου ανεβάζει στροφές: Η φράση Μητσοτάκη «μετά τη ΔΕΘ εκλογές» άνοιξε ξανά τη συζήτηση για πρόωρες εκλογές
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν προκήρυξε εκλογές. Φρόντισε όμως να θυμίσει σε όλους μέσα στη Νέα Δημοκρατία ότι η πολιτική μηχανή δεν έχει την πολυτέλεια να δουλεύει στο ρελαντί. Η φράση «Μετά τη ΔΕΘ εκλογές», που φέρεται να είπε στη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, ήταν αρκετή για να ξαναφουντώσει τα σενάρια περί πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, παρά τον επίσημο σχεδιασμό για εκλογές την άνοιξη του 2027.
Στο εσωτερικό της ΝΔ το μήνυμα διαβάστηκε ως σήμα επιτάχυνσης. Ο πρωθυπουργός θέλει υπουργούς, βουλευτές και κομματικό μηχανισμό σε διαρκή εκλογική ετοιμότητα, με πρώτο μεγάλο σταθμό το Συνέδριο της παράταξης και δεύτερο τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Εκεί αναμένεται να παρουσιαστεί ένα πακέτο με καθαρό στόχο τη μεσαία τάξη, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αγρότες και τους νέους, δηλαδή τα κοινά που η κυβέρνηση θέλει να ξανακερδίσει πριν η πολιτική φθορά γίνει πιο δύσκολα αναστρέψιμη.
Το σενάριο της 27ης Σεπτεμβρίου
Το παρασκήνιο έχει πλέον βαρύτητα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στο Μέγαρο Μαξίμου συζητήθηκε ακόμη και το ενδεχόμενο εκλογών στις 27 Σεπτεμβρίου, την τελευταία Κυριακή του μήνα, χωρίς όμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης να το έχει υιοθετήσει. Το γεγονός ότι το σενάριο ακούστηκε, ζυγίστηκε και δεν απορρίφθηκε δημόσια, αρκεί για να κρατά σε αναμμένα κάρβουνα το κυβερνητικό στρατόπεδο.
Η λογική όσων βλέπουν φθινοπωρινές κάλπες είναι απλή αλλά πολιτικά σκληρή. Αν το καλοκαίρι περάσει χωρίς μεγάλες πυρκαγιές, αν ο τουρισμός κινηθεί ικανοποιητικά και αν η κυβέρνηση φτάσει στη ΔΕΘ με δημοσιονομικό χώρο για ανακοινώσεις, τότε ο Σεπτέμβριος μπορεί να γίνει παράθυρο ευκαιρίας. Αντίθετα, η αναμονή έως το 2027 κρύβει τον κίνδυνο συσσώρευσης φθοράς, νέων κρίσεων και μεγαλύτερης κοινωνικής κόπωσης.
Η ΔΕΘ ως βατήρας και η ΝΔ σε κομματική επιστράτευση
Η φετινή ΔΕΘ δεν αντιμετωπίζεται ως μία ακόμη πρωθυπουργική εμφάνιση. Στο γαλάζιο επιτελείο τη βλέπουν ως πολιτικό βατήρα. Αν οι εξαγγελίες πείσουν, μπορούν να δώσουν αφήγημα συνέχειας. Αν όχι, θα φανεί καθαρά ότι η κυβέρνηση μπαίνει σε δύσκολο τελευταίο γύρο μέχρι το 2027.
Το Συνέδριο της ΝΔ και η επιλογή νέου γραμματέα λειτουργούν ως ενδιάμεσοι σταθμοί ανασύνταξης. Η εντολή προς το κόμμα είναι να βγει από την εσωστρέφεια και να επιστρέψει στην κοινωνία, πριν η αντιπολίτευση βρει χώρο να μετατρέψει τη φθορά της κυβέρνησης σε πραγματική απειλή εξουσίας.
Το δίλημμα του Μαξίμου
Το βασικό δίλημμα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι αν θα πάει σε εκλογές όταν θεωρεί ότι έχει ακόμη τον έλεγχο ή αν θα εξαντλήσει τη θητεία, αναλαμβάνοντας το ρίσκο της καθημερινής φθοράς. Προς το παρόν, ο επίσημος σχεδιασμός παραμένει η άνοιξη του 2027, όμως οι τελευταίες κινήσεις δείχνουν ότι το Μαξίμου θέλει όλες τις επιλογές ανοιχτές.
Η ΝΔ εξακολουθεί να εμφανίζεται πρώτη στις δημοσκοπήσεις, αλλά το πολιτικό περιβάλλον δεν είναι ανέφελο. Η ακρίβεια, οι υποθέσεις σκανδάλων, η κόπωση από τη μακρά παραμονή στην εξουσία και η ανάγκη επανασυσπείρωσης της εκλογικής βάσης πιέζουν το κυβερνητικό αφήγημα. Γι’ αυτό και η φράση «Μετά τη ΔΕΘ εκλογές» δεν ακούστηκε ως αστείο. Ακούστηκε ως προειδοποίηση.
Διαβάστε επίσης; Πάνω από 600.000 οι ομογενείς που θα έχουν δικαίωμα ψήφου στις επόμενες εκλογές, λέει η ΑΑΔΕ

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΣΤΕ ΜΑΣ